13 dec

Jelle Jolles over coding / computational thinking

Hoe staat u ten opzichte van coding/computational thinking in het funderend onderwijs. Is er een minimum leeftijd om met kinderen aan coding/computional thinking te beginnen?

Coding ook in de basisschool lijkt me goed te verantwoorden mits het in de lesplanning niet een te groot onderdeel wordt en ook voldoende spelenderwijs wordt gebracht. Ook omdat er forse individuele verschillen bestaan tussen kinderen in hun interesses en basisvaardigheden. Kinderen leren sowieso over de wereld, over objecten in de wereld, en krijgen kennis van de wereld. Leren denken is belangrijk om relaties tussen objecten te kunnen leggen. En datzelfde geldt voor relaties tussen processen. Vanuit de wetenschappelijke literatuur die ik ken, hoop ik dat diegenen die programmeren voorstellen voldoende rekening houden met wat we weten over de ontwikkeling van het denken bij kinderen. Dat het heeft te maken met abstraheren en abstractievermogen. Naar mijn mening ontwikkelt zich dat bij de meeste kinderen pas in de loop van de kindertijd, zeg tusen het 7e en 8e jaar, en dan ook nog alleen als er voldoende intellectuele stimulans is uit de omgeving. Daarom blijft de volwassene nodig om met zijn of haar kennis en inzichten de jongere te leiden, te sturen en te inspireren.

Bron: http://komenskypost.nl/?p=1650

13 dec

Tekenen en programmeren

Samen met basisschool De Tovercirkel uit Malden gaan we in het nieuwe jaar onderzoeken hoe met tekenrobot GoTo het leren van programmeervaardigheden hand in hand kan gaan met het proces van creëren.

Wat is de GoTo?

De GoTo is een tekenrobot van Studio Tast waarmee kinderen hun eigen interactieve kunst kunnen creëren en tegelijkertijd spelenderwijs leren programmeren. En dat is mooi, want zo komen spelen en leren bij elkaar. We zijn daarbij benieuwd of leerlingen uit groep 7/8, stagiaires en leerkrachten ook van en met elkaar kunnen leren: want hoe beter je kunt programmeren, hoe mooier en ingewikkelder je tekeningen worden. Het mooie daarbij is dat ieder kind zijn eigen variant kan maken: met pen, potlood, inkt, stiften, verf of in zand!

Wij houden jullie via de blog van het iXperium op de hoogte van de resultaten en de kunstwerken van de leerlingen.