21 feb

We moeten geen ict gebruiken in het onderwijs, want mensen worden ziek van digitalisering, schrijft neuroloog Manfred Spitzer in zijn boek ‘Digiziek’. Heeft hij gelijk? “Spitzer schetst een eenzijdig, vertekend beeld. We moeten veel genuanceerder discussiĆ«ren over ict in het onderwijs”,

https://www.kennisnet.nl/artikel/worden-leerlingen-ziek-van-ict-in-het-onderwijs/

11 feb

Speel eens Lingo op je digibord, bv om voorkennis te activeren

Een digibord is op vele manieren in te zetten en aan Pabo HAN trainen we onze studenten in het gebruik van zowel Prowise als Gynzy. Voordat een student aan zijn stage begint, kent hij de basisbeginselen van het digibord al. Maar er is zoveel meer te ontdekken en de kunst is om het digibord betekenisvol (en activerend) in te zetten. Vandaar een blogje over deze tool die in Gynzy te vinden is.

Lingo in Gynzy

Hoe te gebruiken?

Natuurlijk kun je Lingo vullen als juf/meester met de woorden die op dat moment geleerd moeten worden. Om de beurt voor het bord of in groepjes  een letter raden… Maar het wordt pas echt interessant als je je leerlingen zelf woorden laat verzinnen, samen in groepjes. En dan maar spelen tegen elkaar! Denk eens aan woorden uit een bepaald thema, bij een spellingsregel… De mogelijkheden zijn eindeloos. Of wat dacht je van het inzetten van dit spel bij het activeren van de voorkennis? Bijvoorbeeld bij het thema lente of romeinen: aan welke woorden denk je? Kan een ander groepje ze raden? Wat betekenen deze woorden…