12 jun

Gevolgen van gamen voor iedereen anders

Onderzoek naar gamen is al langere tijd gaande en leidt in onze opleiding en in het iXperium tijdens gesprekken regelmatig tot discussie: is gamen nou goed of slecht? Wanneer is een game of app educatief? Is gamen met mate (ook) schadelijk? Wat zijn de positieve effecten van gamen? Voorstanders en tegenstanders proberen elkaar te overtuigen aan de hand van voorbeelden uit de praktijk en soms ook uit de (recente) literatuur.

Onderzoek
Als we kijken naar de verschillende onderzoeken die in het verleden zijn uitgevoerd dan zijn er al een hoop gevolgen benoemd. Het ene onderzoek legt de nadruk op de negatieve gevolgen van gamen: invloed op agressie, schoolprestaties en meer eenzaamheid, terwijl het andere onderzoek juist de positieve invloeden benadrukken: de ontwikkeling van de fijne motoriek, sterker gevoel van competentie en prestatie, gevoelens van vriendschap en verbondenheid.

In het artikel ‘Gamen is goed en slecht, maar niet voor iedereen‘ op mediawijzer.net wordt de laatste stand van zaken uit de doeken gedaan. En wat blijkt?

Gamen is niet goed of slecht, maar de gevolgen zijn voor iedereen anders

De effecten van gamen op jongeren zijn afhankelijk van de een combinatie van onderstaande factoren:

  • Kenmerken van het kind
  • De functie die gamen heeft
  • Het aantal uren dat eraan besteed wordt

Gevolgen van licht, matig en zwaar gamen
Als je rekening houdt met bovenstaande factoren dan blijkt dat licht gamen (tot 1 uur per dag) gewoonweg goed is voor kinderen: zet zitten lekkerder in hun vel, gedragen zich aangenamer tegenover anderen en kunnen beter omgaan met problemen dan kinderen die niet gamen. Loopt de gametijd op tot 3 uur per dag dan kunnen de gevolgen negatief zijn, maar ook dan moeten de omstandigheden meegenomen worden. Er is dan wel een verhoogd risico op de negatieve gevolgen: sociaal isolement, toename van agressie en negatieve gevolgen op school- en werkprestaties.  Wordt er meer dan een uur, maar minder dan 3 uur per dag gegamet dan zijn de gevolgen niet positief, maar ook niet negatief.