Digitale geletterdheid

Mediawijsheid

  • Kind en media – kinderen groeien op in een wereld vol media. Wat is jouw rol als professional daarbij? Op deze site vind je informatie, kennis en inspiratie voor het bewust gebruik van media voor kinderen.
  • Mediamasters – speel MediaMasters en ontdek de wereld van mediawijsheid! MediaMasters is een spannende serious game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor groep 7 en 8. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid.
  • Mediasmarties – Mediasmarties biedt een overzicht van kindermedia afgestemd op de leeftijd van je kind. Je kunt hier informatie vinden over de inhoud en geschiktheid van mediaproducten zoals: televisieprogramma’s, (bioscoop)films, boeken, online games, video games, apps en websites voor kinderen tussen de 1,5 tot en met 11 jaar.
  • Mediawijsheid.be – Mediawijs is het Vlaamse Kenniscentrum Digitale en Mediawijsheid van de Vlaamse overheid en imec vzw. Mediawijs helpt de inwoners van Vlaanderen en Brussel om bewust, actief, kritisch en creatief ict en media te gebruiken om deel te nemen aan onze maatschappij.
  • Mediawijsheid.nl – Mediawijsheid.nl wijst je de weg binnen het onderwerp mediawijsheid. Op deze website krijg je informatie over veilig en slim gebruik van (digitale) media.
  • Mediawijzer.net – de website Mediawijzer.net is een initiatief van het Netwerk Mediawijsheid. Op deze website vinden netwerkpartners, mediawijsheid professionals en geïnteresseerden in het beleid en praktijk van mediawijsheid meer informatie, blogartikelen, evenementen en tips om als organisatie aan te haken op mediawijsheid.

Nieuwssites voor jongeren

  • NuJunior.nl – van de makers van Nu.nl een site gericht op leerlingen van de basisschool.
  • CheckNu – Instagramaccount van de makers van Nu.nl gericht op jongeren.
  • Dedagvanvandaag – wat gebeurt er vandaag? Dit dashboard laat het zien. Met een site voor groep 3-4-5 en voor groep 6-7-8.
  • KidsWeek – het nieuws op de site van dit tijdschrift/krant

Tijdschriften en kranten

  • Nieuws in de klas – via deze organisatie kun je elke twee weken kosteloos iedere dag twee exemplaren van een krant of tijdschrift ontvangen of je geeft aan dat je ze digitaal wilt lezen. Maak een account aan en geef zelf aan wanneer je wat wilt lezen met je leerlingen. Ook voor Kidsweek.

Speciaal onderwijs

  • Gewoon Mediawijzer! – biedt een leerlijn en gesprekskaarten om met de leerlingen van het SO/VSO aan mediawijsheid te werken. Deze zijn gebaseerd op de op hun site gepubliceerde mediawijsheidscompetenties.
  • Succces! Digitale vaardigheden – Stichting Lezen & Schrijven heeft lesmateriaal ontwikkeld voor het meest eenvoudige taalniveau. Dagelijkse situaties worden behandeld, zoals appen of het versturen van een e-mail. Het papieren lesboek maakt de informatie laagdrempelig voor mensen die moeite hebben met taal. Met de e-learning module kan wat er geleerd is, geoefend worden op de een computer of smartphone.

Vrije school

  • Kennisnet – Freek Zwanenberg over Rudolf Steiner, vrije school en digitale geletterdheid.
  • SamenSlimmerLeren – Werken aan een leerlijn ICT op basis van vrijeschool pedagogiek; een interview.
    Toen op Vrijeschool Widar in Delft voor de tweede keer een WhatsApp-incident plaatsvond, besloot schoolleider Nadia Demaret dat het tijd was voor nieuwe stap: het ontwikkelen van een leerlijn digitale geletterdheid. Maar dan wel met de stevige pedagogische basis die past bij het vrijeschoolonderwijs. Ze diende een versnellingsvraag in en ging samen met Kennisnet, de PO-Raad en Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) aan de slag.
  • Wikiwijs: Vrijeschool basisonderwijs – Digitale geletterdheid – PerPer klas is een jaarplan ontwikkeld waarin leerdoelen voor digitale geletterdheid zijn verwerkt (leerjaar 5 t/m 8)

Leerlijnen

Vrijeschool basisonderwijs – leerlijn digitale geletterdheid

Onderzoek

Fisser, P., & Strijker, A. (2019). Digitale geletterdheid in het basisonderwijs: Domeinbeschrijving ten behoeve van peilingsonderzoek. Enschede, SLO, 2019 – Digitale geletterdheid in het basisonderwijs domeinbeschrijving – SLO 2019.pdf

KNAW (2012). Digitale geletterdheid in het fund​erend onderwijs – vaardigheden en attitudes voor de 21ste eeuw. Amsterdam.

KNAW (2016). Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs. Geraadpleegd op 29 september 2019 van https://www.knaw.nl/nl/actueel/publicaties/digitale-geletterdheid-in-het-voortgezet-onderwijs – Digitale geletterdheid in het vo – SLO 2016.pdf

Samen slimmer leren (z.d.). 5 stappen en 5 tips voor het ontwikkelen van leerlijn digitale geletterdheid. Geraadpleegd op 29 oktober 2019 van https://www.slimmerlerenmetict.nl/artikel/5-stappen-en-5-tips-voor-het-ontwikkelen-van-leerlijn-digitale-geletterdheid 

Thijs, A., Fisser, P., & Hoeven, M. van der (2014). 21e eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs. SLO, Enschede.

Thijs, A., Fisser, P., & Hoeven, M. van der (2014). 21e-eeuwse vaardigheden in het curriculum van het funderend onderwijs : een conceptueel kader​. SLO, Enschede.

SLO (2016). Digitale geletterdheid. Geraadpleegd op 29 september 2019 van http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/projecten/digitale-geletterdheid