27 februari 2016

CoderDojo in het iXperium

Door petranmeertens

Ik was al langer bekend met het fenomeen CoderDojo en er zeer van gecharmeerd. Het combineert creativiteit en spelenderwijs leren van kinderen met – laat ik het breed pakken – ict-vaardigheden. Al enige tijd was ik via iXperium Nijmegen in contact met CoderDojo Nijmegen en toen zij met de vraag kwamen of er een keer een CoderDojo in het iXperium georganiseerd kon worden, hoefde ik daar niet lang over na te denken.

Afgelopcoderdojo2-300x225en woensdag zaten er daarom 16 kinderen tussen 7 en 12 jaar (de jongste was stiekem nog 6 ;-)) geconcentreerd te werken achter hun laptop. Met GameMaker van YOYO Games waren zij druk bezig om hun eerste spel te programmeren. De werkbladen stonden klaar op de webstite van CoderDojo en werden desgevraagd uitgeprint. Al gauw kwamen de eerste vragen: kan ik een eigen achtergrond maken? Ik wil springen. Hoe… En dat is het leuke: ook wij kennen het antwoord niet op  iedere vraag en gaan dan samen op zoek naar een oplossing. Na twee uur hard werken – tijd voor een pauze hadden de deelnemers niet – hadden de meesten een gacoderdojo3-300x225me gebouwd met puntentelling.

Wat viel verder op: sommige ouders deden mee, dachten mee. Anderen verbaasden zich over wat hun zoon/dochter allemaal al bleek te kunnen. Kinderen begonnen elkaar spontaan te helpen en leeftijd bleek minder uit te maken dan vooraf verwacht.

En nu? Op zoek naar studenten die de volgende CoderDojo in het iXperium willen begeleiden. Een win-win situatie: kinderen kunnen aan de slag en onze studenten werken aan programmeren/computational thinking uit de Leerlijn Leren en lesgeven met ict.

Zelf aan de slag?