Binnenkort start ik met een aantal afstudeerders een onderzoek naar de wijze waarop het afstandsleren invulling heeft gekregen in de afgelopen periode: hoe hebben leerkrachten een pedagogische relatie onderhouden met hun leerlingen? Hun zelfregulering gestimuleerd? Wat waren succesfactoren? Waar liepen ze tegenaan? Wat hebben ze nodig voor een (hopelijk niet nodige) volgende periode?
Bronnen en relevante info verzamel ik op een themapagina en daar mag deze niet aan ontbreken: NRO | Hulp voor leraren in het realiseren van afstandsonderwijs.
NRO | Hulp voor leraren in het realiseren van afstandsonderwijs geeft informatie vanuit drie thema’s: de rol van ouders, wat werkt wel en wat niet en als derde leerlingen motiveren ‘op afstand’.
Daarnaast biedt de pagina een mooi overzicht van andere initiatieven, denk aan themapagina’s van universiteiten en expertisecentra, handreikingen en artikelen, e-books & tijdschriften, infographics en meer. En tot slot een aantal mooi video’s over digitale didactiek.
De pagina wordt regelmatig bijgwerkt, zo stellen ze. Een bezoek dus meer dan waard.